Jak sprzedawać mieszkanie — Z biurem nieruchomości czy bez?

Sprzedaż domu czy mieszkania z agencją nieruchomości to wsparcie biura w postaci wykonania home stagingu, promowania oferty, stworzenie dowolnego ogłoszenia, negocjowania ceny, prezentacji mieszkania czy finalizacji zamówienia. Samodzielnie wykonanie tych czynności jest czasochłonne, trudne i wymagające. Agencja nieruchomości również pomaga sprzedać nieruchomość znacznie szybciej i za wyższą cenę. Na czym zatem polega sprzedaż mieszkania z agencją nieruchomości i jakie ma plusy? Poniżej odpowiemy na pytanie, czy prowizja w postaci kilku procent od sprzedaży mieszkania jest korzystna i atrakcyjna w zamian za pomoc biura nieruchomości przy sprzedaży naszego lokum.

Czym różni się sprzedam mieszkanie samodzielnie od sprzedaży z agencją nieruchomości?

Sprzedaż mieszkania samodzielnie i z agencją nieruchomości różni się pod kilkoma względami. Pierwszy z nich to pomoc, jaką otrzymujemy. Jeśli korzystamy z agencji nieruchomości, wszystkie elementy sprzedaży może wykonać za nas sama agencja lub jedynie wykonać niektóre z nich. Agencja będzie również podejmowała sama różne działania, aby sprzedać naszą nieruchomość, gdyż tylko wtedy zarobi na transakcji. Ma ona większe możliwości, gdyż zatrudnia wielu pracowników i może działać na większą skalę. Sprzedając dom z agencją nieruchomości, przez cały proces współpracujemy z doradcami nieruchomości i mamy do dyspozycji większe możliwości szybszej sprzedaży mieszkania. Wybierając tę opcję, zapłacimy również prowizję. Wynosić będzie ona od 1% nawet do 7%-8% w zależności od agencji, formy współpracy czy oferty. Sprzedając dom samodzielnie, wszystkie czynności wykonujemy samodzielnie i nie płacimy prowizji od sprzedaży.

Zalety sprzedaży z agencją

Do zalet sprzedaży mieszkania z agencją nieruchomości zaliczyć można przede wszystkim oszczędność czasu. Wszystkie elementy sprzedaży wykonywać mogą za nas pracownicy biura, a my nie musimy angażować się w tak dużym stopniu w sprzedaży własnego mieszkania jak sprzedając je samodzielnie. Możemy również współpracować z nimi ściśle, podejmując każdą decyzję lub biorąc udział w sprzedaży, lub jedynie zjawić się na podpisaniu umowy. Dzięki tej elastyczności będziemy mieć realny wpływ na działania agencji. Współpraca taka daje też dużo większe możliwości np. przy zamieszczaniu ogłoszeń i ich promocji np. w internecie, gdzie agencja zna wiele sposobów na reklamę naszej oferty. Ważną kwestią jest też bezpieczeństwo. Korzystając z usług agencji, do minimum obniżamy ryzyko oszustwa, utraty domu czy nieprzewidzianych sytuacji prawnych. Sprzedaż taka może okazać się również wbrew pozorom nawet korzystniejsza finansowo, jeśli agencja zwiększy wartość domu czy szybkość sprzedaży, gdy znajdzie w ciągu np. 2-3 miesięcy nabywcę na nasz dom.

Na jaką pomoc możemy liczyć?

Jeśli zdecydujemy się na sprzedaż nieruchomości z agencją, otrzymamy pomoc na każdym etapie jej sprzedaży. Pierwszą różnicę odczujemy już na etapie sprzątania i oddawania do sprzedaży mieszkania. W większości biura nieruchomości oferują home staging, czyli odpowiednie przygotowanie mieszkania, aby wydawało się ono jak największe, bardziej komfortowe oraz zrobiło jak najlepsze wrażenie na osobach kupujących. Oprócz samego uprzątnięcia wnętrza, profesjonalni doradcy zmienią ustawienie mebli, wprowadzą gustowne dodatki, podkreślą zalety nieruchomości np. rozświetleniem wnętrza czy usuną osobiste przedmioty właścicieli. Odpowiednie zaaranżowanie wnętrza nie jest kosztowne, a umiejętnie przeprowadzone może zwiększyć wartość mieszkania i zachęcić kupujących.

Kolejnym elementem zaoferowanym przez agencje będzie stworzenie odpowiedniego ogłoszenia o sprzedaży i jego umieszczenie w internecie. Agencja nieruchomości posiadając doświadczenie, stworzy specjalne ogłoszenie o sprzedaży domu lub mieszkania. Będzie ono napisane językiem korzyści, zawierało wszystkie przydatne informacje oraz profesjonalne zdjęcia. Agencje samodzielnie wykonują je sprzętem wysokiej jakości lub zatrudniają fotografów. Jasne, wyraźne i dobrze wykadrowane zdjęcie przyciągnie do ogłoszenia znacznie więcej potencjalnych klientów niż ciemne i wykonane zwykłym telefonem komórkowym — nawet jeśli oferta byłaby taka sama. Pracownicy biura opublikują nasze ogłoszenie na kilkudziesięciu portalach ogłoszeniowych, gdzie przeważnie samodzielnie publikujemy je tylko na kilku największych. Agencja będzie również odbierała telefony w naszym imieniu oraz obsługiwała cały proces informowania potencjalnych klientów o konkretach czy umawiała ich na spotkania i prezentacje. To bardzo ważny element, który pozwala zaoszczędzić sporo nerwów i czasu.

Gdy dojdzie do spotkania pracownicy agencji, mogą również przeprowadzać profesjonalne prezentacje, w których będą przedstawiać naszą nieruchomość w pozytywnych aspektach i je podkreślać. Prezentacja taka może znacznie bardziej zaciekawić potencjalnych kupujących i sprawić, że znaczą oni rozważać zakup mieszkania. Kolejną opcją pomocy jest negocjowanie samej ceny sprzedaży. W tym elemencie pracownicy agencji również mają przewagę nad nami. Posiadają bardzo szeroką wiedzę na temat technik negocjacyjnych, mają spore umiejętności, oraz nie kierują się emocjami. Jeśli samodzielnie nie potrafimy negocjować, to pomoc taka może być nieoceniona.

Ostatnią kwestią, którą może zapewnić biuro nieruchomości w większości przypadków, jest finalizacja transakcji. Jest to newralgiczny moment, gdy w grę wchodzą ogromne sumy pieniędzy. Biura nieruchomości współpracują ze sprawdzonymi notariuszami, pracownicy mogą być obecni przy podpisaniu umowy oraz sprawdzić stan formalny i prawny transakcji tak, aby nic nie zakłóciło sprzedaży mieszkania.

Czy i kiedy warto wykorzystać taką opcję?

Na rynku istnieje wiele agencji nieruchomości oferujących różne typy współpracy. Nad wyborem konkretnej, która spełni nasze oczekiwania, warto zastanowić się, jeśli sami nie posiadamy szerokiej wiedzy, nie mamy czasu lub chęci samodzielnie sprzedawać takiego mieszkania. Nad pomocą warto zastanowić się też, gdy zależy nam na czasie i chcemy nasze mieszkanie sprzedać jak najszybciej. Krok ten będzie korzystny wszędzie tam, gdzie jesteśmy również w stanie zaakceptować prowizje biura lub potraktować ją jako opłatę za szybszą i bardziej komfortową sprzedaż.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here